Skip to content

5: Kokos³

5 december, 2012

Vegansk kokoscupcake

Kokoscupcake med snöstjärnor

Kokos verkar vara en vattendelare i bakverkssmak-sammanhang. Själv gillar jag det och har kämpat ett tag med att få bakverken att smaka ordentligt med kokos. Den här gången satte jag in styrka från 3 håll: kokosmjölk istället för mjölk, rostade kokosflingor tillsatta och kokosessens. Det gav en väldigt saftig muffinsbotten som definitivt smakade kokos, och gav samtidigt inte heller så mycket kokostugg efteråt i munnen. Man kan därtill även smaksätta toppingen. Mina experiment gjordes på en vanlig vaniljsmet och gräddtopping, samma upplägg som i måndags, fast annan smaksättning. Toppingen är spritsad inifrån och ut, med Wiltons 1M-tyll.

Och så den dagliga dosen länkkärlek. Ännu en blogg jag följt länge, och som producerar både tjusiga och spännande saker, med en väldigt tydlig tanke bakom. Stor beundran för Anna och Skånska skafferiet.

14 kommentarer leave one →
  1. 5 december, 2012 13:07

    Har just gjort smeten till årets bounty bollar så här gillas kokos! Kokosessens har jag däremot inte testat. Var hittar du det? Låter ju perfekt om man vill ha en slät frosting med kokossmak till exempel. Vilka fina snöflingor du dekorerat med.

    • 6 december, 2012 07:18

      Du såg säkert mitt svar på FB, men jag upprepar mig ifall någon annan också undrar. Kokosessens bör finnas i de vanliga webbutikerna, bl a vet jag att Strössel & annat har. Min egen är en ‘all natural certified organic’ från Whole Foods eftersom jag sprang på det. Mitt turistshoppande är lite slumpartat =)

      Bounty har jag inte gjort egna fortfarande. Får sluta med det här cupcakeandet =)

  2. 5 december, 2012 14:49

    Detta låter som rena drömmen – jag älskar kokos och stoppar ner den överallt när jag kan.

  3. 5 december, 2012 16:40

    Vad gott med koksmjölk i måste testa :)

    • 6 december, 2012 07:20

      Ja, kokosmjölk funkar ganska bra att byta mot i de fall jag testat (dock inte testat hur mycket som helst). Ger subtil kokossmak, men det är ju lite vad man är ute efter också.

  4. 5 december, 2012 21:31

    Alltså Cecilia, jag har precis hämtat mig från förra årets kalender och så ska du börja nu igen med dessa härliga, finfina läckerheter! Någon måtte får det väl vara, eller?! ;) Grymt fina som vanligt!

  5. 6 december, 2012 06:18

    Kokos är nog bara så gott, men synd att det är svårt att få ordentligt med smak av det i bakverk. Roligt att du nu lyckades, kokosessans kanske jag också behöver. Har du testat baka med kokosmjöl och kokosolja? Har gjort några försök men kokosmjöl är ju så torrt jämfört med vanligt mjöl så har inte riktigt kommit underfund med vilka mängder man vågar använda av det, och kokosoljan gör bakverk lite för spröda, tycker jag.

    Din cupcake blev väldigt söt med de små små snöflingorna. Kan inte få nog av sådana heller, på bakverk då. :-)

    • 6 december, 2012 07:26

      Ja, dessa blev jag helt nöjd med kokossmaken på. Jag tror att det kan ha gett lite extra att jag rostade flingorna, även om det sedan inte smakade rostad kokos i resultatet. Annars mkt gott med rostad kokos!

      jag gillar kokosolja jättemycket och i olika sammanhang. Dock håller jag med dig om att det ger ett lite annat resultat vid bakning. En variant kan vara att bara byta ut en del. I så fall mest av hälsoskäl, eftersom den kokosolja jag använder inte ger kokossmak annat än när den används oupphettad. Raw/rå kokosolja ger en underbar smak och lukt, så det är ett tips till eventuellt kokosrawgodis (om du inte redan gjort samma upptäckt :)).

      Alltid så trevligt att diskutera ingredienser med dig, Tove. Jag brukar alltid titta efter sådant lite extra i dina texter för jag vet att vi har lite samma intresse :)

      • 6 december, 2012 08:09

        Tack för ditt långa svar. I rawgodis (låter liksom trevligare än rågodis…) så har jag använt kallpressad kokosolja och den ger härlig kokossmak men i bakverk försvinner den. Kokosmjöl tror jag kunde ge mera smak men som sagt är det en svår ingrediens att använda. Det är nog mycket tack vare dig jag fått upp ögonen för raw rood så tack för det. :-)

        • 6 december, 2012 08:22

          Jag glömde ju svara på det intressantaste! Kokosmjöl har jag ännu inte testat så det är kul att läsa om dina erfarenheter. Jag får minst lika mycket tips av dig =) Jag har tänkt att jag ska testa lite med kokosmjöl, som bättre alternativ till vitt mjöl och har läst lite där de har hälften kokosmjöl, hälften mandelmjöl, t ex. Men ännu inte testat. Jag kanske ska passa på och kolla efter kokosmjöl när jag är i stan idag! Hittar du det i vanlig matbutik hos er?

  6. 6 december, 2012 18:46

    Jo, det finns i de flesta vanliga mataffärer. Det är kul det här med alla ”nya” ingredienser, för bara något år sedan fick man gå till hälsokostaffärer eller beställa på nätet för att få tag på t.ex. kokosolja. Nu är det en standardgrej som finns lite överallt, och nya ingredienser dyker upp hela tiden, så det är alltid spännande att gå och handla. :-) Ser fram emot att läsa vad du tycker om kokosmjöl sen om du testar! Du har nog rätt i att det är bäst att blanda det med något annat mjöl, men envis som jag är skulle jag gärna få det att funka med bara kokosmjöl, bara för att det ju måste gå, liksom. :-)

    • 7 december, 2012 09:30

      Ja, visst är det! Jag älskar att experimentera med nytt.
      Känner igen lite vad du skriver om envishet, har också svårt att ge mig när jag tror på något :)
      Jag hittade inget kokosmjöl igår men det var för jag fick dåligt med tid snarare än att det var omöjligt så det dyker upp förr eller senare. Kul med projekt!

Kommentera

