Skip to content

Amerikansk-svenska chokladbollar

6 februari, 2012

Chokladbollar är nog det jag associerar allra mest med barndomsbakande. lagade mycket annat också men jag har tydliga minnen av hur vi stod och knådade deg med händerna i mammas röda margaretaskål. Dock har jag inga minnen av att det var florsocker i? Kanske är det för att receptet knasigt nog (knasigt om jag nu vill återuppleva barndomsminnen) är amerikanskt (fast baserat på ett svenskt recept).

Om det var orättvist att kräva perfekt Banoffee av två amerikaner är det knappast vettigare att kräva att de ska få fram barndomsvärdiga chokladbollar. Men de lyckas ganska bra, tycker jag. Lite mer chokladsmak hade jag velat ha, och så kan man gott rekommendera övernattning i kyl, för de är alltid godare när havregrynen fått safta till sig. Ursprungligt recept från nyligen recenserade Vegan Cookies Take Over Your Cookie Jar, men jag har justerat lite i det i enlighet med nämnda synpunkter.

English

I couldn’t resist making these chocolate balls when I saw the recipe in Vegan Cookies Take Over Your Cookie Jar, seeing as they’re Swedish and a childhood memory for me, and I’m sure many others. And I think they did quite well! I wouldn’t have minded a little more chocolate, and I do prefer the coffee flavoured variety, but that’s a matter of taste. Below is Moskowitz and Romero’s recipe more or less. For exact version see the book.

Swedish Chocolate Balls, makes about two dozen

  • 3 1/4 cups of rolled oats
  • 1 cup powdered sugar
  • a pinch of salt
  • 1/3 cup and 2 tbsp cocoa powder
  • 1/2 cup margarine, softened
  • 1/2 cup nondairy milk or chilled brewed coffee
  • 1 1/4 tsp pure vanilla extract

For the coating

  • 1 1/2 cups flaked coconut or pearl sugar

Brew the coffee and let it cool (if using coffee rather than milk).

Combine the dry ingredients in a large bowl. Add the margarine and knead roughly with your hands. Pour in the milk or coffee and knead some more until thoroughly combined.

Spread out the coconut on a large plate. Scoop a tablespoon of dough and roll it into a ball. Drop it into the coating and roll to cover completely. Repeat with the rest of the dough. Chill for about 30 minutes, or even better over night to ket the oats soften and the flavours to intensify.

21 kommentarer leave one →
  1. 6 februari, 2012 13:24

    Håller med dig om åsikterna på receptet! Egentligen är det ju mer logiskt att ha florsocker i smeten, eftersom det är finare och inte blir lika ”sockrigt” och knaprigt i munnen. Dock har jag själv alltid strösocker och har väl egentligen aldrig tänkt på att det skulle vara något fel med det? Gött med chokladbollar i alla fall!

    • 8 februari, 2012 13:00

      Ja, det var gott oavsett, men godare när de fick stå till sig. Vilket är tur, annars hade jag lätt ätit för mkt smet =)

  2. 6 februari, 2012 18:28

    Gott, dags att prova ny variant då ;-)!!!

  3. 6 februari, 2012 20:24

    Klassiskt och så gott!

    • 8 februari, 2012 13:00

      Ja, klassiker är ju klassiker av en anledning. Ska mycket till innan man får för mycket.

  4. 6 februari, 2012 21:38

    Ja att våra svenska chokladbollar tar nordamerikanerna med storm råder det ingen tvekan om.
    Vet inte hur många jag rullade till skolor, scouter och vänner i Kanada och de gjorde alltid succe!!
    Fast jag kör med vanligt socker. gillar knastret ;).

    • 8 februari, 2012 13:02

      härligt att höra! men vad får de att smaska på nu när du lämnat dem? :)

  5. 6 februari, 2012 23:11

    Du har så rätt, det är verkligen det mest klassiska av barndomsrecepten – vet inte hur många gånger jag kladdat ihop sådana här! och det var ALLTID kokosbollar i skolan om det var efterrättsdags! ALLTID!

    • 8 februari, 2012 13:03

      nej, det har nog blivit en hel del repriser på de här =) dock fleraflera år sedan jag gjorde dem sist. kul att fått gjort igen.

  6. 7 februari, 2012 12:25

    Mamma hade en brandgul Margretheskål som tyvärr smälte i micron vid knäcktillagning en jul, som vi sörjde, för det var innan de startat nytillverkningen.

    I mitt barndomsrecept, som jag fortfarande använder var det vanligt strösocker, och absolut inget kaffe. Galet gott fortfarande!

    • 8 februari, 2012 13:04

      åh nej! lite foodietrauma nästan. tur att de nya håller micro (tror jag?).

      jag tror kanske att vi oftast hade mjölk i som små. kanske ett vuxentecken att jag nu kände att jag skulle vilja haft det i?

  7. 7 februari, 2012 22:22

    Strösocker minns vi absolut att det var i, och kaffe alltid.

    • 8 februari, 2012 13:05

      ja, jag tänkte väl det. jag tror att vi som barn hade mjölk oftare än kaffe, men nästa gång jag gör blir det definitivt kaffe. mmm.

  8. 8 februari, 2012 13:49

    Det måste jag pröva

  9. 9 februari, 2012 22:06

    På många av barnkalasen vi har hamnt på under åren så finns det chockladbollar. Och det är vid dem som mannen i huset bruakr fastna…både han och sonen är barnsligt förtjusta i chokladbollar…:-)

  10. 10 februari, 2012 13:21

    Pralin: det tycker jag ;)

    Tant Gul: härligt att höra! Man får mata barnasinnet för att hålla det vid liv :)

  11. 11 februari, 2012 09:30

    Chokladbollar, ja jisses. Vilka minnen. Har inte gjort det på flera år! Jag och Tilda, min brorsdotter, gjorde det när hon var yngre men då kallade vi dom för kamelbajs. Charmigt.

    • 11 februari, 2012 13:22

      Perfekt med syskonbarn (eller egna)! Då kan man utan ursäkt leva ut en massa barndomsminnen och favoriter =)

  12. Sofia Hällstrand permalink
    1 augusti, 2012 14:07

    Florsocker står ju inte med i receptet:P

    • 1 augusti, 2012 14:14

      Just i detta gör det ju, eller du tänker att powdered sugar har fler betydelser? Det funkade fint med florsocker i vilket fall.

Kommentera

